Sjöstedt (SD) skyller bränslesvek på ”verkligheten”
Sverigedemokraterna lovade att sänka priset på diesel med 10 kronor litern och priset på bensin med 5-6 kronor litern, och även de övriga blågula partierna utlovade prissänkningar på flera kronor innan valet. Nu blir det en sänkning på priset vid pump på ynka 40 öre, och enligt SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt är det ”verkligheten” som kommit i vägen för vallöftena.
Innan valet lovade SD att sänka priset på drivmedel med hela 10 kronor litern för diesel och 5-6 kronor för bensinen. Även regeringspartierna M, KD och L kom med löften om prissänkningar på flera kronor.
Men enligt Dagens Nyheters uträkning kommer den blågula regeringens föreslagna skattesänkning på 80 öre bara leda till 40 öre billigare diesel och 14 öre billigare bensin vid pump.
Detta då den BNP-indexering som höjer skatten på drivmedel pausades för 2021 och 2022 av riksdagen men börjar gälla igen år 2023.
Läs även: Snål skattesänkning sågas: ”Löften om många kronor billigare bränsle”
När det gäller reduktionsplikten som höjer priset på framförallt diesel genom att blanda ut med dyrare biologiska alternativ kommer regeringen inte sänka den till EU:s miniminivå förrän tidigast 2024.
Enligt Oscar Enligt SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt har SD:s vallöfte om sänkta bränslepris framförallt handlat om att sänka reduktionsplikten.
– Det visade sig att det tar längre tid att komma till rätta med reduktionsplikten. Men vi är överens om att den ska ner till miniminivå. Det tar lite längre tid, säger Oscar Sjöstedt till DN.
– Självklart beklagar jag det. Hade det gått fortare hade jag gjort det – men det visar sig att det inte går, fortsätter han.
Sjöstedt säger att SD ”i den bästa av världar” hade gjort betydligt mer för att sänka bränsleskatten, men att detta i verkligheten inte går.
– Funkar det inte så funkar det inte. Ibland är verkligheten och spökar, säger Sjöstedt.
I Facebookgruppen ”Bränsleupproret” med 583 000 medlemmar är ilskan stor mot regeringens svek i bensinskattefrågan.
”Högerpartierna lovade ’chocksänkta’ bensinpriser efter valet – men så blir det inte, trots att EU ger Sverige ett särskilt undantag” skriver en användare. ”Det är rent ut sagt åt helvete! Verkar som att det idag finns inget regeringsalternativ som i praktiken vill underlätta vardagen och sänka bränslepriserna på riktigt” skriver en annan.
En av gruppens medlemmar har skrivit till SD och frågat om varför skatten på drivmedel inte sänks mer, då Sverige fått godkänt av EU att sänka skatten med betydligt mer än regeringens föreslagna skattesänkning.
SD:s informationsassistent Hilda skyller i sitt svar på den blågula regering SD stödjer för att reduktionsplikten inte sänks snabbare, och anklagar SD:s ”motståndare” för att bortse från det höjda reseavdraget och den sänkning av reduktionsplikten som utlovas till 2024.
”Det är då viktigt att komma ihåg att 1 kr är mer än ingen krona, vilket var våra motståndares linje. För den som inte är insatt i statens budget så motsvarar den reform vi nu genomför nästan 7 miljarder kronor per år” skriver Hilda.
För en jämförelse kommer kostnaden för biståndet vara 56 miljarder per år under de kommande tre åren.
Läs även: Skånemoderater sågar elprisstödet: ”Ett stort svek”
Läs även: Inget lyft i förtroendet för Kristersson