Reduktionsplikten sänks – dieselpriset sjunker med över fyra kronor litern

Bild: Okq8 pylon
  • Måndag 1 jan 2024 2024-01-01
E-post

På nyårsdagen sänktes reduktionsplikten, och med den sjönk även priserna på diesel och bensin. Dieselpriset sjönk med över fyra kronor litern, medan bensinpriset sjönk med lite mer än en krona litern.

Reduktionsplikten, som innebär att fossila drivmedel blandas ut med dyra biologiska drivmedel, låg under 2023 på 7,8 procent för bensin och hela 30,5 för diesel, vilket var högst i EU. På nyårsdagen sänks reduktionsplikten till EU:s miniminivå på 6 procent för både bensin och diesel under perioden 2024 – 2026.

Samtidigt sänks skatten på bensin med 75 öre per liter inklusive moms, medan skatten på diesel höjs med 15 öre litern inklusive moms.

Det innebär att priset på diesel sänks med 4,27 kronor per liter och priset på 95-oktanig bensin med 1,15 kronor, enligt Circle K:s rekommenderade riktpriser för privatkunder. 

Med sänkningen av reduktionsplikten infriar regeringen ett av sina viktigaste vallöften, även om priset inte sjunker till de nivåer de blågula partierna lovade innan valet, då det talades om sänkningar på upp till tio kronor litern för dieseln.

När förra årsskiftet passerade utan att reduktionsplikten sänktes var kritiken mot regeringen hård från många av de egna väljarna, som hade velat se en snabbare sänkning av priserna på drivmedel.

När regeringen och samarbetspartiet Sverigedemokraterna i maj förra året till sist fattade beslut om att sänka reduktionsplikten till 6 procent kom kritiken istället från den rödgröna oppositionen.

”Regeringen krossade idag Sveriges möjligheter att nå klimatmålen i tid”, skrev C-ledaren Muharrem Demirok på plattformen X, medan Miljöpartiets Märta Stenevi menade att ”sänkningen kommer framför allt att gynna höginkomsttagare i storstäder” i ett inlägg på samma plattform.

Riksrevisionen konstaterade emellertid i en granskning i juni i år att den reduktionsplikt som riksdagen tidigare beslutade, och som de rödgröna blocket förespråkar, inte kommer gå att genomföra.

”Med den nuvarande konstruktionen är reduktionsplikten dock inte möjlig att genomföra fram till 2030, på det sätt som riksdagen har beslutat. Det beror på att gällande regelverk och befintlig teknik på några års sikt inte tillåter en så stor inblandning av biodrivmedel som den nuvarande reduktionsplikten kommer att kräva” skrev Riksrevisionen bland annat i ett pressmeddelande.

Läs även: Riksrevisionen: Reduktionsplikten inte möjlig att genomföra

Läs även: Konkurrensverket sågar bensinbolag efter utspel om reduktionsplikten

Läs även: Rödgrönt raseri när blågula sänker reduktionsplikten: ”Klimatsveket är ett faktum”

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag