Aftonbladet: SD-tjänsteman fejkade debattartikel – Själv nekar han bestämt

Alexander Fridback (infälld) pekas ut av Aftonbladet som den man som fejkat debattartikeln. Foto: Privat samt Nyheter Idag
  • Lördag 3 Sep 2016 2016-09-03
E-post 83

STOCKHOLM Tidningen Aftonbladet rapporterar att Alexander Fridback, tjänsteman på Sverigedemokraternas riksdagskansli, har fejkat en debattartikel som publicerats hos Aftonbladet. Men själv hävdar han att det inte stämmer. ”Stämmer inte. De har inte presenterat några bevis förutom att ‘vi vet'”, skriver han till Nyheter Idag.

Han är känd som journalisten Egor Putilov och har arbetat på en rad redaktioner som Aftonbladet, Expressen och Sveriges Radio. Tidigare har Nyheter Idag även publicerat artiklar som handlar om Putilov och de artiklarna har fått stor spridning. Då gällde nyheten att han blivit av med jobbet på Sveriges Radio eftersom han ville rapportera sakligt om migration.

Aftonbladet: ”Skickade in en fejkad debattartikel”

Tidningen Aftonbladet avslöjar på lördagen att Egor Putilov egentligen heter Alexander Fridback och är 34 år gammal. Sedan början på 2016 har han arbetat på Sverigedemokraternas riksdagskansli. Den 22:a augusti publicerades en debattartikel i Aftonbladet med rubrik ”Ge asylsökande och papperslösa rösträtt” från en person som kallade sig ‘Tobias Lagerfeldt’.

När det uppmärksammades att det inte finns någon med det namnet i Sverige avpublicerades debattartikeln. Och på lördagen berättar Aftonbladet att de har belägg för att det i själva verket är Fridback som skickat in debattartikeln, som för övrigt är ett svar på Kent Ekeroths tidigare utspel om att begränsa demonstrationsrätten för asylsökare.

Men när Nyheter Idag kontaktar Fridback uppger han att Aftonbladet ljuger. Han menar att det ”stämmer inte. De har inte presenterat några bevis förutom att ‘vi vet'”, skriver han till Nyheter Idag.

Du har ju hoppat lite mellan olika läger kan man säga. Du var tidigare på Arbetaren och nu jobbar du hos SD. Varför dessa tvära kast?

”Jag var inte tidigare på Arbetaren utan jobbade som frilansjournalist. Och då tar man de uppdrag som finns”, svarar han.

Fridback är mycket kritisk till Aftonbladet och menar att de borde presentera någon form av bevis på att det verkligen är han som står bakom den fejkade debattartikeln. På en rak fråga om det kan vara så att han fått i uppdrag av riksdagsledamot Kent Ekeroth att fejka debattartikeln nekar Putilov.

”Förstås inte. Som sagt har jag inget att göra med denna artikel”, svarar han.

Vinge: Jag kan inte svara på vad som stämmer och inte”

När Nyheter Idag kontaktar Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge vet han inte vad han ska tänka om det Aftonbladet presenterar på lördagen.

– Det verkar som att det står ord mot ord. Aftonbladet säger en sak, han säger en annan. Det är omöjligt för mig att veta vad som är sant och inte, säger Henrik Vinge.

– Jag kan inte svara på vad som stämmer och inte, fortsätter han.

Nyheter Idag har sökt Aftonbladet för en kommentar. De hälsar att de återkommer senare under dagen.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag