BookBeat sågas för mångfaldsmissen: ”Försöker vara woke”

På en annons för företaget BookBeat syns en mörkhyad hand hålla i en mobil med en ljudbok från Jan Guillou på skärmen. Det finns dock en detalj med bilden som har väckt reaktioner: även handflatan är mörk. ”Vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer”, säger BookBeats vd Niclas Sandin i till Expressen.
Det var på Twitter som folk först började notera den mörka handflatan. En av de som uppmärksammade bilden var den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali. I en tweet publicerad på tisdagen gör han sig lustig över reklamen.
”Människor har inte pigment på handflatan, bro”, skriver Bali syrligt i tweeten.
BookBeat försöker vara woke.
Människor har inte pigment på handflatan, bro. pic.twitter.com/k4ujgFNwJF
— Hanif Bali (@hanifbali) January 25, 2022
Just nu, i denna sekund, går en hel byrå med sotarmössebeklädda AD:n, copywriters och reklamfolk på Södermalm i stabsläge och försöker ringa någon som känner någon som brukar köpa ladd från någon som är granne med en svart person för att bekräfta ovanstående inlägg.
— Hanif Bali (@hanifbali) January 25, 2022
Även Ashkan Fardost, föreläsare och medpoddare i Sista Måltiden, uppmärksammar annonsen och jämför med bilden på den vita originalhanden.
När man inte orkar anstränga sig för att hitta en svart person som låtsas lyssna på Jan Guillou och istället tar en gratismall från nätet med en vit persons hand och redigerar den till svart för att få en mångfalds-klapp på axeln ändå. pic.twitter.com/WmmcfQVREb
— Ashkan Fardost (@TouristInSpace) January 26, 2022
Tips till latmaskar som jagar mångfalds-poäng:
Handflatan har rätt få melanocyter (celler med pigment). Ändra inte färgen på handflatorna så mycket. De ska vara bleka—oavsett personens hudfärg. Har ni aldrig träffat en icke-vit person? Eller fått en solbränna?
Herre min je.
— Ashkan Fardost (@TouristInSpace) January 26, 2022
”Ett misstag som begåtts”
I ett sms till Expressen svarar BookBeats vd Niclas Sandin på kritiken.
”Vi har noterat reaktionen och har pratat med vår byrå om saken. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer”, skriver han i meddelandet.
Designen till BookBeat har gjorts i samarbete med reklambyrån Bold Scandinavia. Helena Tencer, kundansvarig på byrån, medger att det är de som köpt in bilden för användning.
– Jag tar på mig det fulla ansvaret för att bilden är köpt. Det här skulle vi sett. Det är en felaktig återgivning av en hand. Jag kommer titta på hur vi säkerställer i alla led att det här inte händer igen, säger hon till Dagens Nyheter.
DN: Vad tänker du om reaktionerna på den här bilden?
– Jag förstår dem. Det är inte så en hand ser ut. Det är ett misstag som begåtts. Givetvis ska vi alltid säkerställa att mångfald presenteras på rätt rätt.
Nyheter Idag har sökt BookBeat för en kommentar.
Läs även: ”Könsdiskriminerande”: Reklamombudsmannen fäller Changs elbolag
Läs även: Dan Korn om SAS-reklamen: ”Handlar helt klart om elit mot folk”