DEBATT: Klarnas rasuppdelning i USA påverkar oss i Sverige

Foto: Pressbild / Clay Banks (Unsplash)
  • Onsdag 17 nov 2021 2021-11-17
E-post 285

När Klarna i USA gör så att kunder kan välja varor baserat på vilken hudfärg säljaren har finns det skäl för svenskar att reagera. De idéer som får fäste i USA kommer nämligen så småningom till Sverige, skriver Ilan Sadé, partiledare för Medborgerlig Samling.

Den ursprungligen svenska och numera globala betalningsleverantören Klarna har uppmärksammats för sin listning av amerikanska företag som ägs av svarta (sök på Klarna och ”black owned businesses”), från vilka man kan göra inköp med hjälp av Klarnas betaltjänster. Syftet är att främja dessa företag.

Listan riktar sig till den amerikanska marknaden, vilket Klarna snabbt meddelade när jag häromveckan i sociala medier undrade hur det kommer sig att man en vacker dag fann det rimligt att börja med rasuppdelning av företagare. Det är en amerikansk marknadsföringsgrej, så vi i Sverige behöver inte bry våra huvuden för mycket, säger Klarna mellan raderna.

Men det är precis vad vi måste göra.

Nya idéer, oavsett om de har varit goda eller dåliga, har alltid rört sig över nationsgränser. I synnerhet om de härrör från en kultur som är dominant. Grekerna präglade hela den antika världen. De två stora revolutionerna under 1700-talets slut skakade om all politik på ett oåterkalleligt sätt. Det tyska kulturområdet och tankar som föddes där präglade oss starkt fram till andra världskriget. Därefter kom Förenta staterna att bli den kulturella stormakten.

Ideologier som sprider sig i USA får genast fäste i Sverige. Nuförtiden präglas den amerikanska vänstern starkt av identitetspolitik – alltså att egenskaper som hudfärg, kön och sexuell läggning ska läggas till grund för särskilda rättigheter och att människor alltid förutsätts vara representanter för sina respektive undergrupper.

Identitetspolitiken har under de senaste åren fått starkt stöd från globala företag och finansjättar. De har bildat en ny, märklig allians med den politiska vänstern, som har lagt Attac, Tobinskatt och kritik mot globalisering på hyllan. Nu är det den globala finansjätten Blackrocks krav på kvotering i delägda bolag och glasstillverkaren Ben & Jerrys senaste Black Lives Matter-utspel som hyllas. Bolagen som äger de stora digitala nätplattformarna för information och handel följer trenden. Detsamma gör Klarna.

Vad Klarna gör på den amerikanska marknaden kan inte isoleras och särskiljas från Sverige. Identitetspolitiken i USA smittar, som sagt, omedelbart av sig och har starka anhängare här, vilka ofta befinner sig i maktställning och kan avsätta skattemedel för att pränta in denna destruktiva lära i alla svenskars medvetande.

Om Klarna gör så att kunder kan välja varor baserat på vilken hudfärg säljaren har, är det givetvis en framflyttning av de identitetspolitiska positionerna som heter duga, vilket bidrar till att liknande tankar tänks och initiativ tas runtom i världen. Dessutom ska man inte glömma att dessa idéer om framhävande av ras, kön mm också är omstridda i USA. Klarna tar därmed tydligt ställning för vänsterkanten i amerikansk inrikespolitik.

Därför kan jag inte annat än upprepa min fråga till Klarna: Hur kommer det sig att ni en vacker dag fann det rimligt att börja med rasuppdelning av företagare?

Ilan Sadé, partiledare för Medborgerlig Samling

Läs även: Ilan Sadé (MED): Tillbaka till det sanna normalläget

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag