Expressens ubåtsteam letade ubåt samtidigt som försvaret i höstas – på uppdrag av ryssen

  • Söndag 2 Aug 2015 2015-08-02
E-post 475

STOCKHOLM Nu kan Nyheter Idag avslöja att Expressens ubåtsteam ‘Ocean X Team’ på uppdrag av en ryss redan i höstas – samtidigt som försvarsmakten – var ute på ett tydligt uppdrag: hitta en miniubåt i Stockholms skärgård. – Sammantaget är dessa uppgifter mycket intressanta, säger försvarsdebattören Niklas Wiklund till Nyheter Idag.

Den 23:e Oktober 2014 publicerar en dokumentärfilmare en bild på Facebook. Han är ombord på det Panama-registrerade fartyget ”12” som ägs av ryssen Alexey Mikhaylov, även kallad ”Max Rite”. Tidigare har dokumentärfilmaren bland annat arbetat med att filma på uppdrag av svenska försvarsmakten, men nu befinner han sig på ett fartyg i Stockholms skärgård som scannar av havsbotten strax utanför Sveriges kust.

Var ute samtidigt som försvarsmakten

Mellan den 17:e och 24:e oktober var försvarsmakten ute i Stockholms skärgård i exakt samma typ av ärende. Dramat följdes av Expressens reporter Niklas Svensson som bland annat befann sig i en helikopter. Medier spekulerade i att en annat fartyg, forskningsfartyget Professor Logachev, kunde vara inblandat i en eventuell rysk operation. Även en oljetanker blev medialt intressant.

Men vad ingen visste var att Ocean X Team, på uppdrag av Alexey Mikhaylov, var ute på Östersjön i samma ärende med ett 55-metersfartyg utrustat med två stora kranar. På fartyget fanns professionella dykare och annan utrustning för arbete långt under vattenytan. Även avancerad utrustning för att söka av havsbotten användes. Koordinaterna var teamet skulle leta kom på uppdrag av Mikhaylov.

– Ja, vi fick ett område som vi skulle scanna av efter en ubåt. Vi fick ju ingen information om vad det egentligen var, den informationen har inte vi haft någon gång egentligen. Alltså vad det är för en ubåt. Var de hade fått informationen ifrån vet jag inte men de sa till oss att åk ut och titta i det här området och då drog vi några repor fram och tillbaka under några dagar och scannade det området, berättar Cai Magnusson i Ocean X Team för Nyheter Idag.

En månad tidigare: Förhördes av kustbevakningen och polisen

En dryg månad tidigare, den 8:e september, publiceras en annan bild på Facebook av en person som arbetat på fartyget ”12”. På bilden syns kustbevakningen samtala med en ur besättningen från fartyget och i anslutning till bilden framgår att såväl kustbevakning som polis mötte upp i hamnen.

I kommentarfältet till bilden förklarar Magnusson att anledningen till myndigheternas stora intresse var att de stängt av positioneringssystemet AIS. På så vis blir det svårt för andra fartyg och svenska myndigheter att se vart de befunnit sig på Östersjön. I en annan kommentar skriver även Magnusson att myndigheterna trodde de var ryssar på fartyget.

Att både kustbevakning och polis mötte upp i svensk hamn beror på att Finland begärt att myndigheterna kontrollerar fartyget och dess besättning, enligt vad Peter Lindberg minns.

– AIS:en var aldrig påsatt. Orsaken till det är att AIS:en var registrerad på det gamla namnet, det här ”Bleeker”. Registreringen på ”12” hade aldrig gått igenom, förklarar Peter Lindberg från Ocean X Team för Nyheter Idag.

Det stora 55-metersfartyget har tidigare haft namnet ”Helene Bleeker” men namnet har sedan bytts till kort och gott ”12”. Det är ett tyskt fartyg från början.

Var mitt inne i Natoövning med ryssens fartyg

En av orsakerna till att finska myndigheter bett svensk kustbevakning och polis att kontrollera 55-metersfartyget ”12” beror på att de rört sig mitt i en pågående Nato-övning. Det, tillsammans med att positioneringssystemet var avstängt samt att fartyget ägs och finansieras Mikhaylov, var bidragande till myndigheternas intresse.

– Jag blev själv aldrig utfrågad. Det var kaptenen framför allt som pratade med myndigheterna. Någon hade så att säga tipsat dem, jag tror det var finska myndigheter. Vi hamnade mitt i en NATO-övning. De cirklade runt oss med marina enheter och det kom flygplan och allt, säger Lindberg.

Kaptenen på fartyget ”12” ska vara finlandssvensk, men har inget med Ocean X Team att göra. Han är anställd direkt av Mikhaylov. Lindberg menar i telefon att anledningen till att de befann sig i september månad, med ryssens stora fartyg mitt i en NATO-övning, beror på deras egen vrakletning och inte att det var på uppdrag av Mikhaylov. Totalt har Ocean X Team varit ute i Östersjön i 20 till 30 dagar med Mikhaylovs fartyg under hösten förra året, berättar Lindberg.

Sökte efter ubåt på uppdrag av Mikhaylov

Företaget Ocean X Team dyker normalt på vrak där det kan finnas värdefulla saker i lasten att bärga. Det kan vara champagne och andra alkoholhaltiga drycker, men de har även blivit kända för att hitta en stenformation på Östersjöns botten som liknar ett UFO. Men sökandet efter ubåtar är inget som Ocean X Team normalt sysslar med, utan det uppdraget var ett beställningsjobb från Mikhaylov.

– För oss är det inget värde i den där ubåten, det är ju bara en skrothög, säger Magnusson.

Måndagen den 27:e Juli slår tidningen Expressen på stort med nyheten om att en ubåt har hittats i svenska vatten av Ocean X Team. Publiceringen mötte snabbt kritik och i sociala medier anklagades Expressen för att inte gjort sin research ordentligt. Vissa gick så långt att de menade att Expressen betalat dyra pengar för en story som i grunden är ett PR-trick.

Kritiken kan vara befogad. Det framgår inte hos tidningen Expressen varför Ocean X Team över huvud taget började samarbeta med ett isländskt företag som ägs av en ryss. Men Nyheter Idag kan avslöja att det började med ett ekonomiskt trängt läge och ett erbjudande som Ocean X Team inte kunde tacka nej till.

– Vi är ju i samma bransch. De håller också på med dykning och vrak. Vi sitter ju på en kunskapsbank som de ville komma åt litegrann, det var därför de frågade om vi ville inleda ett samarbete. Och det tackade vi ja till, vi var desperata. Vi var ju fattiga och hade inte pengar, vi har ingått en deal – de hjälper oss och vi hjälper dem så att säga. Sen fick vi såklart ta hela credden i Sverige för att ha hittat ubåten, det fick vi ju göra såklart. Men vi gjorde ju det på uppdrag, det var ett uppdragsjobb, förklarar Magnusson i telefon för Nyheter Idag.

Trots att det var Mikhaylov som tillhandahållit såväl koordinater, fartyg och finansiering för att hitta miniubåten var det inte han som vände sig till medier, utan istället Ocean X Team. Tidningen Expressen köpte okritiskt hela storyn och ska på kuppen ha betalat pengar för vad som i efterhand ser ut att vara ett PR-trick. På det sociala mediet Twitter går det så långt att Expressen anklagas för att vara ”nyttiga idioter”.

Experten: ”Mycket intressanta uppgifter”

Vad Expressen ej heller berättar är att Ocean X Team fick kontakt med Mikhaylov för första gången under sommaren 2014, alltså ungefär för ett år sedan. Det var Mikhaylov som skickade ett e-mail till Peter Lindberg och föreslog ett samarbete. Ocean X Team har inte tidigare känt till vem Mikhaylov var, men bara några månader senare hade de tillgång till ett 55-metersfartyg, kapten anställd av Mikhaylov samt finansiering för diesel och koordinater för att leta efter en ubåt.

En som följt utvecklingen noga är örlogskapten Niklas Wiklund som även är engagerad i försvarsdebatten som expert på framför allt militära frågor som rör marinen. På sin blogg har han granskat Alexey Mikhaylov och funnit stöd för att Mikhaylov dels ska ha en militär bakgrund men även varit direktör för ett ubåtsmuseum. Nyheter Idag har visat de sensationella uppgifterna för Wiklund som med stort intresse tagit del av dem.

– Sammantaget är dessa uppgifter mycket intressanta, säger Wiklund till Nyheter Idag.

Mikhaylov säger själv till Nyheter Idag att han inte har en bakgrund inom ryska flottan, men till Expressen medger han att han i vart fall har en militär bakgrund. Det är fortfarande oklart hur Mikhaylov lyckas finansiera expeditionerna i Östersjön.

Expressen missade två ryssar på samma båt som de själva var med på

Under lördagen 1:a Augusti samlades Ocean X Team i Grisslehamn tillsammans med Mikhaylov för att åter bege sig ut till det funna vraket som identifierats som ubåten ”Som”, en miniubåt som sjönk 1916. På platsen fanns även undertecknad som arbetade med research till den här artikeln, samt tidningen Expressen.

När tidningen Expressen på söndagen publicerar sin granskande story om Ocean X Team väljer de att fokusera på bland annat Nyheter Idag. Undertecknad, Chang Frick, har arbetat i en vecka med att granska ämnet och arbetar även på frilans åt TV-kanaler internationellt. I samband med jag begav mig ut till Grisslehamn frågade jag den ryska TV-kanalen RTs dotterbolag Ruptly om de kunde vara intresserade av att köpa video från platsen – storyn har uppmärksammats stort internationellt, inte minst i Ryssland, av naturliga orsaker.

Men istället för att berätta att Ocean X Team varit ute med Mikhaylovs båt redan i höstas, samtidigt som försvarsmakten letade efter en rysk miniubåt – eller att Ocean X Team förhörts av kustbevakning och polis för att de befunnit sig mitt i en NATO-övning med Mikhaylovs stora fartyg – väljer istället Expressen att fokusera på Nyheter Idag och ställer sig frågan om det finns en koppling mellan undertecknad, RT, SD, Avpixlat, Ocean X Team, Mikhaylov och mer eller mindre Vladimir Putin själv. Tyvärr missade Expressen att spekulera i frågan om det misstänka UFOt som Ocean X Team tidigare letat efter också har en koppling till sajten du läser på.

Men Expressens klåperi slutar inte där. På samma båt som Expressen åkte ut med fanns inte bara en person med rysk bakgrund – det fanns troligen tre. Det missar Expressen trots att de befinner sig på samma båt. Nyheter Idag kan avslöja att de heter ”Oleg” och ”Vladimir” och märkligt nog vet inte Ocean X Team varför de var med på båten.

– Om det är ryssar eller islänningar kan inte jag svara på. De var ju med Max liksom. Jag har ingen aning om vilka de är, förklarar Peter Lindberg när Nyheter Idag ställer frågorna som Expressen uppenbart inte frågat.

Lindberg har bara träffat ”Oleg” och Vladimir” vid något tillfälle tidigare och vad Lindberg känner till ska de inte vara dykare. Varför de var med på båten under lördagen vet varken han eller de andra i Ocean X Team när vi ringer och frågar.

Expressen har tidigare använt uppgifter från Nyheter Idag utan att ange källa

Uppgifterna om att såväl såväl svensk kustbevakning och svensk polis i höstas förhört besättningen på Mikhaylovs fartyg efter att de befunnit sig mitt i en NATO-övning med positioneringstransponder AIS avslagen är i sammanhanget sensationella. Än mer sensationellt är det att de samtidigt som svenska försvarsmakten letade efter en miniubåt – själva varit ute på uppdrag med exakt samma syfte, ett beställningsjobb av Mikhaylov.

Även uppgiften att det fanns två personer med på gårdagens expedition som för Ocean X Team är helt okända, med namn ”Vladimir” och ”Oleg” är också mycket intressant i sammanhanget. Synnerligen då befunnit sig på samma båt, mitt framför näsan på Expressens reportrar. Samtliga dessa uppgifter borde Expressen berättat om ifall de gjort samma research som Nyheter Idag.

Tidigare har Expressen istället använt uppgifter från Nyheter Idag i andra båt-sammanhang utan att ange källa. När Nyheter Idag kunde avslöja att Åsa Romson använt skattereducerad diesel i strid med lagen på sin fritidsbåt, kopierade Expressen samma avslöjande tre dagar senare utan att tala om att uppgifterna först publicerats av Nyheter Idag. Detta påtalades bland annat på Svenska Dagbladets ledarsidor av Sanna Rayman.

Om Expressen kommer publicera de sensationella uppgifterna återstår att se och om de i sådant fall kommer ange källa, vilket är kutym bland seriösa medier. Men en sak kan jag konstatera, det är att vi arbetar på helt olika sätt.

När Expressen betalar dyra pengar för att köpa en story och därmed sprida uppgifter i svensk media med en påhittad ubåts-hysteri, uppgifter som förefaller ha tjänat ryska intressen, väljer Nyheter Idag att göra tvärtom. Vi låter istället statskontrollerade ryska mediekanaler betala oss för att dokumentera Ocean X Team och på vis omedvetet hjälpa till att finansiera den granskning du precis läst.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag