Forskare: ”Utbrett” att förskolor inte lär barnen svenska

Foto: Flickr
  • Måndag 7 maj 2018 2018-05-07
E-post 326

SVERIGE En grupp forskare har kommit fram till att förskolor i invandrardominerade områden ofta inte lär barnen hur man pratar svenska.

Polly Björk Willén, biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet, har tillsammans med andra forskare studerat hur förskolorna lever upp till de lagstadgade kraven att lära ut både barnens modersmål och svenska. Hon berättar om resultaten för Sveriges Radio.

– Det är ju en verklighet som vi står inför att vi har områden där det finns väldigt, väldigt många barn som inte har svenska som modersmål. De kanske är i majoritet. För det är en ny situation på det sättet att vi har många fler barn idag som inte har svenska som modersmål, säger Polly Björk Willén.

Hennes studie visar att dessa barn inte heller får möjlighet att lära sig svenska i förskolan. Men hur många barn det handlar om är oklart – varken Skolverket eller Skolinspektionen har gjort någon kartläggning, rapporterar Sveriges Radio. Polly Björk Willén beskriver ändå problemet som relativt utbrett i områden där många invandrare bor.

– Finns det dessutom inte lekkamrater som talar en utvecklad svenska så har man ju inte heller de att stödja sig mot. Och många förskolor idag har ju, i de här områdena där barn har utländsk bakgrund, väldigt få barn med svenska som modersmål.

Läs även: Nya S-utspelet: Språkplikt för asylsökande, nyanlända och invandrare som får försörjningsstöd

Prova PLUS för 69 kronor i månaden. Köp nu!

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag