MSB kultursatsar sig genom krisen
SVERIGE Under pågående coronakris passar MSB på att ge sig in i underhållningsbranschen. En halv miljon kronor som skulle gå till att stärka landets krisberedskap hamnar istället hos artister och medieproducenter. MSB är själva nöjda med satsningen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har varit ganska osynliga under den pågående krisen – förutom när de gjorde ett inhopp och skrämde upp folk med att säga att vattenförsörjningen riskerade att slås ut, något de senare fick backa ifrån. Men nu genomförs för fjärde året i rad informationskampanjen ”Krisberedskapsveckan”. Planen var att i år fokusera på totalförsvaret, men coronapandemin kom i vägen, varför årets tema istället kan sammanfattas som ”vi kan tillsammans”.
Då det förberedda kampanjmaterialet inte kunde användas valde MSB att i år istället betala artister för att ägna några minuter åt att livesända ett framträdande på MSB:s Instagramkonto. Att beslutet kom sent märks inte minst på att det inte var förrän ett par dagar in på veckan som alla artistbokningar blev klara.
Hittills har vi kunnat se Thomas Stenström, Petter och Tjuvjakt producera klipp på mellan tre och sju minuter. De artister som återstår är Kalle Moraeus, The Mamas, Silvana Imam och Molly Sandén. Urvalet av artister har gjorts av MSB med utgångspunkten att ”ha en bredd som kan tilltala så många som möjligt och att det därför ska vara varierat.”
Kostnaden för satsningen att livesända musik under Krisberedskapsveckan är omkring 600 000 kronor, varav 395 000 kronor utgörs av ersättning till artisterna, vilket innebär att de i snittt får drygt 55 000 kronor av skattebetalarnas pengar för att sitta hemma och framföra en låt framför en mobilkamera. Måndagens sändning med Thomas Stenström sågs live av ungefär 400 personer, men har fått ytterligare 5000 visningar i efterhand. Tisdagen sändning med Petter skall enligt MSB ett dygn senare ha haft totalt – både live och i efterhand – mer än 10 000 visningar.
MSB uppger att de hittills är nöjda med resultet och skriver till Nyheter Idag att ”Vi uppfattar att mottagandet har blivit mycket positivt. Människor har ett behov av att få tacka och hylla medmänniskor som hjälper till och gör en viktig insats under kriser, stor som liten. Många uppskattar också att få en stunds paus i krisen och njuta av musik och sin favoritartist.”
Tillfrågade om det verkligen ingår i MSB:s uppdrag att leverera underhållning svarar de att ”Vi behöver uppmuntra alla att hålla ut och att fortsätta hjälpas åt. Krisen är på intet sätt över. Kultur, och inte minst musik, är bra för människors välbefinnande, särskilt i svåra situationer.”
MSB tar även upp traditionen med fältartister som hade i uppdrag att underhålla soldaterna under beredskapsåren under andra världskriget, men den liknelsen haltar betänkligt. Då rörde det sig om en publik som var svältfödd på underhållning, vilket knappast är fallet idag.
Läs även: MSB erbjöds kartläggning av svensk politisk opposition i utlandet