”Ramadan-Cola” lanseras i Norge

Den nya loggan. Foto: Coca-Cola
  • Fredag 10 maj 2019 2019-05-10
E-post 418

NORGE I samband med att den muslimska fastemånaden ramadan inleds den här veckan lanserar norska Coca-Cola en ny reklamkampanj. Man har bland annat gett den välkända loggan en ny formgivning med en av islams symboler – halvmånen.

Enligt norska Dagbladet kommer drycken i sig att smaka som den brukar.

– I muslimska länder har vi en lång historia av att uppmärksamma ramadan, på samma sätt som vi här i landet har en tradition med julkampanjer. Nu vill vi för första gången i Norge fira ramadan tillsammans med norska muslimer, säger Johanna Kosanovic, marknadsföringschef på Coca-Cola i Norge, till Dagbladet.

– Vi vill visa vårt klara ställningstagande för mångfald, och hur viktigt det är för samhället. Mångfald och inkludering har alltid varit viktigt för Coca-Cola. Många vet till exempel inte att vi på 50-talet var aktivt engagerade i medborgarrättsrörelsen och att Coca-Cola var först ut med att fronta kvinnor i reklamkampanjer.

I ett pressmeddelande skriver Coca-Cola att kampanjen kommer att bli synlig på flera sätt.

– Vi kommer att använda sociala medier, läskautomater, sampling, utomhusreklam, och skapar en film för digitala medier. Inte minst samarbetar vi med duktiga, muslimska influencers som bidrar till att skapa uppmärksamhet om högtiden också bland alla de norrmän som inte firar ramadan, säger Johanna Kosanovic.

Lyssna: Nyheter Idag-podden: ”Du låter som en sossepolitiker”

Prova PLUS för 69 kronor i månaden. Köp nu!

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag