”Svarta är inte polacker” – Talesperson fördöms efter uttalanden under marschen i Warszawa

Foto: Vazowsky Official/Youtube. Faksimil Facebook
  • Tisdag 14 nov 2017 2017-11-14
E-post 120

WARSZAWA Under självständighetsmarschen i Warszawa den 11 november uttalade sig en av arrangörernas talespersoner om att svarta människor inte är polacker. Hans organisation tar avstånd från uttalandet och menar att ingen ras är bättre än någon annan.

Under lördagen den 11 november hölls en marsch i Warszawa för att fira Polens nationaldag. Under det som kallas självständighetsmarschen ska banderoller med budskapen ”Europa ska vara vitt eller obebott”, ”Rent blod, sunt sinne” och ”Nej till islam” ha synts.

LÄS ÄVEN: Uppemot 100 000 polacker marscherade i Warszawa: ”Europa ska vara vitt”

LÄS ÄVEN: Morgan Johansson kritiseras efter krav på att demonstration i Polen ska ”slås tillbaka”

En av organisatörerna till marschen är Allpolsk ungdom, en ungdomsorganisation som står nära ett antal nationalistiska och nationalkonservativa partier i Polen. Under en intervju från marschen sa en talesperson från Allpolsk ungdom, Mateusz Pławski, att de inte anser att en svart person kan vara en polack.

Allpolsk ungdoms ledning gick ut med ett uttalande om att Pławskis ordval under intervjun inte alls reflekterar organisationens värderingar samt att de tar kraftigt avstånd från uttalandet. Det uppger WP.

Pławski uppgav under intervjun att han inte lade märke till de banderoller som hyllade ett vitt Europa eftersom han, som arrangör, stod längst fram i tåget.

I ett inlägg på Facebook uttryckte Pławski att hans ord i intervjun blev misstolkade. I inlägget förklarar han att han inte är rasist eftersom han inte anser att någon ras är bättre än någon annan.

Allpolsk ungdom tillägger i sitt uttalande att de inte använder sig av ras som ett krav för huruvida man får bli medlem i organisationen eller inte.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag