Undersökning: Högern dominerar sociala medier

I Sverige är det högern som dominerar sociala medier. Det visar undersökningen Maktbarometern som varje år utförs av Medieakademin och går igenom vilka personer som har störst inflytande i sociala medier.
Enligt årets undersökning är den politiska vridningen till högerns fördel på Twitter, Facebook och Youtube. Störst är skillnaden på Youtube där de största politiska kontona i stort sett endast är högerorienterade.
Av de undersökta plattformarna är det bara Instagram som domineras av vänstern vad gäller politiska konton. Där har också skillnaden blivit ännu större till vänsterns fördel det senaste året.
Noterbart är att Instagram också är den enda av de undersökta plattformarna som är kvinnodominerad, medan resten (Twitter, Facebook, Youtube och TikTok) domineras av män.
När det kommer till TikToks politiska vridning står det att enbart två av de 100 största kontona på plattformen är politiska.
Bland de största makthavarna på de olika plattformarna räknas Sverigedemokraternas officiella konto som etta på Facebook, humorkontot The Typical Jag som tvåa samt Jimmie Åkesson och Joakim Lamotte som trea respektive fyra.
Sverigedemokraterna tar även andraplatsen bland Sveriges största makthavare på sociala medier totalt sett, bakom TV-profilerna Jocke och Jonna som precis som förra året tar förstaplatsen.
På Twitter är det den tidigare utrikesministern Carl Bildt som i år räknas som den största makthavaren. Han tar därmed positionen från den moderate partikamraten Hanif Bali som får nöja sig med en andraplats.
Trea på Twitter hamnar KD-ledaren Ebba Busch, fyra Ivar Arpi och femma Expressens politiske kommentator Viktor Barth-Kron.
På varken Youtube, Instagram eller TikTok är något av de fem största kontona politiska.
Läs även: Strandhälls attack på Arpi: ”Yxhögern”
Läs även: Elon Musk: 20 procent av alla Twitterkonton kan vara fejk