IF Metalls avtalssekreterare till attack mot Svenska hamnarbetarförbundet

Foto: Hamnfyrans skärmdump samt Flickr
  • Torsdag 25 jan 2018 2018-01-25
E-post 44

SVERIGE Trots att ett trepartsavtal skulle kunna innebära ett slut på den långvariga konflikten mellan hamnarbetarna och APM-Terminals i Göteborgs hamn väljer LO-förbundet Transport att blockera det eftersom de är krititiska till medlemsomröstningar och direktdemokrati. Nu lägger även IF Metalls avtalssekreterare, Veli-pekka Säikkälä, sig i konflikten.
”Dom här striderna med kommunister har förts i hela fackföreningsrörelsen och inte minst i Metall historiskt”, skriver han i en kommentar på Facebook.

Svenska hamnarbetarförbundet befinner sig i en konflikt med det multinationella storföretaget APM-Terminals, men det är inte enbart de båda parterna som måste komma överens. Organisationen Transportarbetarförbundet bär också ett stort ansvar för att konflikten i hamnen ännu inte är löst.

Hamnarbetarna vill att de ska behandlas som vilket fackförbund som helst, det har arbetsgivaren delvis sagt ja till, men några som är emot det är det LO-anslutna Transportarbetarförbundet. Svenska hamnarbetarförbundet organiserar majoriteten av arbetarna i hamnen medan Transport organiserar en liten minoritet. Hamnarbetarförbundet ses således som ett mer attraktivt alternativ för arbetarna i Göteborgs hamn än Transportförbundet.

LÄS ÄVEN: Transports ordförande festade för nästan 18 000 kronor – Medlemmarna fick betala

LÄS ÄVEN: Engagerade sig politiskt nu blir han utesluten ur transportarbetareförbundet

Lösningar på konflikten som innebär att ett avtal där Hamnarbetarförbundet och Transport blir jämbördiga på arbetssidan, ett så kallat trepartsavtal, är något Transport sagt nej till. Den typen av avtal finns i andra branscher i Sverige, exempelvis inom skolan där det finns två konkurrerande lärarfack. Enligt tidningen Arbetet handlar det om Transports motstånd mot medlemsomröstningar och direktdemokrati.

”Detta har Hamnarbetarförbundet lobbat för och arbetsgivaren har sagt sig vara beredd att gå med på det. Men Transport vill inte. En anledning är Hamnarbetarförbundets direktdemokrati med medlemsomröstningar. Det skulle skapa komplicerade förhandlingar enligt Transport”, skriver Arbetet.

Även IF-Metalls avtalssekreterare sågar lösningen som innebär ökad arbetsplatsdemokrati

Nu lägger sig även LO-förbundet IF Metalls avtalssekreterare Veli-pekka Säikkälä sig i konflikten och avfärdar trepartsavtalslösningen. I en sur kommentar som han lämnat på hamnfyrans Facebook skriver han om IF Metalls historiska kamp emot ökad arbetsplatsdemokrati.

”Ja dom vill att Transport släpper in dom i Transports riksavtal. En helt omöjlig tanke för Transport, liksom det hade varit för IF Metall om Syndikalisterna eller en utbrytarfack som har stadgar som inte lever upptill LOs normalstadga hade gjort anspråk på riksavtalet. I och med insläppet får utbrytargruppen veto över riksavtalet. Dom här striderna med kommunister har förts i hela fackföreningsrörelsen och inte minst i Metall historiskt”

Hamnarbetarna: ”Under långa perioder kallades vi för borgerligt fackförbund”

Det svenska hamnarbetarförbundets avdelning fyra har lagt  ut en skärmdump på kommentaren och tycker att den bör ses som väldigt anmärkningsvärd förutsatt att den speglar IF-Metalls uppfattning.

Svenska Hamnarbetarförbundet är i enlighet med stadgar och medlemmarnas vilja ett partipolitiskt oberoende fackförbund. Vår första förbundsordförande Karl Nilsson var socialdemokrat. Under långa perioder har vi angripits för att vara ett ”borgerligt” fackförbund då vår mångårige förbundsordförande Karl-Axel Sjölund var aktiv i Centerpartiet. Om kommentaren speglar IF Metalls uppfattning är det mycket anmärkningsvärt.”

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag