Krisinformation.se pudlar efter personangrepp på Twitter
SVERIGE På tisdagen skrev Krisinformation.se, som drivs av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, med uppgift att förmedla information från svenska myndigheter, en serie uppmärksammade inlägg på Twitter som svar på olika personers twitterinlägg.
I ett fall skrev användaren Carl Grape kritiskt om att Folkhälsomyndigheten stoppat Astra Zenecas vaccin. Grape menade att berodde på desinformation, en uppgift MSB själva spridit samma dag.
Läs även: MSB: Påverkanskampanj från främmande makt mot Astra Zenecas vaccin
”Hej Carl! Det är svårt att ge ett heltäckande svar på din något oklara fråga med bara 280 tecken. Eftersom du kallar dig Arg Man På Internet, kanske det räcker för dig? Att vara arg alltså? Och då har du ju fått vara det nu. Hoppas det känns bättre imorgon! Mvh Marie”, svarade Krisinformations konto.
Hej Carl!
Det är svårt att ge ett heltäckande svar på din något oklara fråga med bara 280 tecken. Eftersom du kallar dig Arg Man På Internet, kanske det räcker för dig? Att vara arg alltså? Och då har du ju fått vara det nu. Hoppas det känns bättre imorgon!
Mvh Marie— Krisinformation.se (@krisinformation) March 16, 2021
En annan användare anklagar Krisinformation.se för att sprida desinformation. Krisinformation.se svarar med en serie förolämpande inlägg där personen anklagas för att ”vråla”, vara ”faktaresistent” och ”arg man” samt uppmanas välja en annan plattform för att framföra kritik.
Hej Christopher!
Liknelsen av Krisinformation som megafon är träffande. Du vrålar nu i megafonen Twitter. Vore du inte faktaresistent skulle du inte förvänta dig ett seriöst svar på din "fråga" på 280 tecken. Om din cirkel nu är sluten, undrar jag när den var öppen?
Mvh Marie— Krisinformation.se (@krisinformation) March 16, 2021
Hej igen Christopher!
Jag upprepar: du är välkommen att ställa din fråga på en annan plattform. Jag har ett svar, men det skulle kräva åtta tweets för att svara på din "fråga" och du är inte ensam arg man ikväll. Välj en annan plattform. Det är inte svårt, jag lovar.
Mvh Marie— Krisinformation.se (@krisinformation) March 16, 2021
Hej Christopher!
Du är fri att dela dina åsikter, men du vill inte ha några svar som motsäger din sanning. Jag bemötte ditt påstående om att Krisinformation sprider falsk information, för det är inte sant.
Nu går jag av mitt pass, god natt och sov så gott!
Mvh Marie— Krisinformation.se (@krisinformation) March 16, 2021
På onsdagen har Krisinformation i en serie svar på Twitter skrivit att tisdagens svar inte följer ”våra riktlinjer för hur vi själva ska agera i sociala medier”. Man ber även om ursäkt och lovar att det inte ska upprepas.
Hej! Det svaret/de här svaren följer inte våra riktlinjer för hur vi själva ska agera i sociala medier. Vi ber om ursäkt för detta. Det ska inte upprepas. /redaktionen.
— Krisinformation.se (@krisinformation) March 17, 2021
I ett separat inlägg till sina följare på Twitter skriver Krisinformation.se att de fått många reaktioner på hur de besvarat frågor, och att de efter att ha läst igenom sin kommunikation håller med om att en del av svaren är ”oacceptabla”.
”Så här ska man inte bli bemött i våra kanaler. Vi ber verkligen om ursäkt för detta” skriver Krisinformation.se.
— Krisinformation.se (@krisinformation) March 17, 2021
Kristian Palm, enhetschef för Krisinformation, beklagar det som skett men tar samtidigt personen som svarade i försvar i ett svar till Expressen.
– Vi får en väldigt hård ton och hot och ilska riktad mot oss. Vi ska kunna hålla huvudet kallt och svara, men ibland kan det bli så att man inte orkar längre. Då ska man helst kliva ur och göra något annat ett tag men i det här fallet blev det inte så och det är oerhört beklagligt, säger Palm till Expressen.
Läs även: MSB beställde rapport som uppmanar till ekonomiska sanktioner mot Nyheter Idag
Läs även: MSB erbjöds kartläggning av svensk politisk opposition i utlandet
Om du tycker att det vi gör behövs, att det är viktigt med en alternativ röst i Mediesverige, bli prenumerant.